Allt handlar om image ...

image144

Så var det med den medvetenheten ...

Svenska Dagbladet har en intressant artikel
idag.

Miljönmedvetenhet handlar snarast om medialt strategiskt beslut än om ett ett mer långsiktigt moraliskt beslut visar en ny undersökning.

"Per Staffansson är konsult på konsultföretaget Bearing Point som låtit intervjua representanter för 600 företag i olika branscher runt om i världen.
De svenska företagen ville mer stärka varumärket ? 72 procent jämfört med 56 procent i de ­internationella företagen.

?Många effektiviserar sina transporter och i tillverknings­industrin minskas energi- och vattenkonsumtionen, men färre gör något redan i designstadiet av en produkt."

Det låter som att man är beredd att göra något åt symtomen men inte åt själva problemet. Jag tror man söker största möjliga (mediala) effekt för minsta möjliga kostnad. Miljömedvetenheten förefaller i första hand vara en image-fråga och inte en för framtiden överlevnadsfråga.

...så var det med det, sorgligt! Som tur är finns det undantag. Låt oss stödja dessa!

I samma tidning beskriver Carl B Hamilton om folkpartiets miljösatsning.
- Sverige ska gå före, höja koldioxidavgifter och bygga ny kärnkraft, säger han och sammanfattar folkpartiets nya linje som "urkristen radikalism"

... tokfrans, säger jag bara!

Vi behöver inte ny kärkraft vi behöver nytt tänkande!

Så länge dörren till att utveckla kärnkraften står öppen så försenas övrig utveckling avsevärt. Folkpartiet har precis samma problem som storföretagen. De genomför ytliga förändrigar där den enda kompass som finns är ett antal spin-doctors som söker feta rubriker och uppmärksamhet ...

- Jag vet ju att det finns ett gäng kloka folkpartister, det kan inte vara lätt att vara en sådan eller vad är det jag inte förstår?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback