Salming och Lönnebo

image100

En av helgens stora ögonblick var utdelandet av Teologifestivalpriset.
De stående ovationerna som briserade när Martin Lönnebo presenterades kommer jag sent att glömma. Flera minuter kärlek till den godmodige Martin strömmade från alla i universitetsaulan.

image101

När jag stod där med rysningar i kroppen kom jag att tänka på Canada Cup och Börje Salming 1976. När Sverige skulle möta Canada på bortaplan, men på Salmings hemmaplan i Toronto, formlingen översköljdes Salming av hyllningar av Canadensarna.

De två ska väl inte jämföras på så många sätt men det är något speciellt när någon i världsklass får rättmätliga hyllningar.

Vid prisutdelandet fick Martin Lönnebo den klassiska sportfrågan, hur känns det ?

Och Lönnebo svarade:

- Jag är en västerbottnisk hemmanson på villovägar och inte van att prata om känslor, säger Martin Lönnebo när han tar emot priset. - Men att ta emot ett sånt här pris smakar nästan lika bra som pitepalt.

Läs också
här


Länk till Kyrkans tidning som skriver om Martin Lönnebos välförkänta Teologifestivalpris.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback