Lustigt, viktigt och mänskligt

image98

... har just kommit hem från en helg som jag tror jag kommer att leva med länge. Teologifestival en i Uppsala. En tanke har återkommit under helgen flera gånger och det är att jag tror att denna helg kommer att vara en referenspunkt, en milstolpe kanske till och med en vändpunkt för både mig och andra.

Kanske någon har fördomar mot en dylik festival, kanske någon tror att det bara är för teologinördar ...
- Sorry, era fördomar kommer på skam. Festligt var det och helt vanliga männsikor var på plats.

Tanken med festivalen var följande:

- väcka lusten tll teologi
- visa att teologi är en skapande verksamhet
- skapa teologi för framtiden
- visa att teologi är allas egendom
- skapa en mötesplats där detta är möjligt

... så bra var det också:) Det var länge sen jag var så sugen på teologi som jag är just nu. Kul, tycker jag!

Jag kommer förmodligen att återkomma omkring denna helg ett antal gånger. Det är mycket i hjärta och hjärna som behöver finna sina ord och uttryck.

Läs också om
detta

Uppdaterat, länk till Kyrkans tidning som skriver om Martin Lönnebos välförkänta Teologifestivalpris. De stående ovationerna som briserade när pristagaren presenterades kommer jag sent att glömma. Mina tankar gick till Börje Salming 1976 för er som har sådana referenser :)
Läs också här

Kommentarer
Postat av: Hugo

Nu blev man ju ännu mindre glad att man inte var där.

Postat av: Ewa

Jag är glad att jag var där. Och jag känner mer än någonsin att det inte går att separera teologi från liv. Livet ÄR teologi, eller hur man nu ska uttrycka det. Definitioner utesluter ju så himla mycket...

2008-02-04 @ 18:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback