I kyrkan blir man värdelös

image107

Här kommer ett ovanligt inlägg för att vara på min blogg. Jag skriver sällan långt och i stort sätt bara mina egna högst privata reflektioner. Ny byter jag dock hatt en aning och sätter på mig "arbetsmössan" och skriver som anställd av nätverket Ideellt forum.



Bloggaren
Stillsam publicerade ett väldigt intressant och relvant inlägg på sin blogg igår med ovanstående rubrik. Brygubben fortsatte tanketråden och jag vill också skriva några rader.

Mitt arbete handlar om delaktighet och engagemang inom  Svenska kyrkan. Det handlar om på olika sätt driva frågan  om att en kyrka som präglas av mångas delaktighet och engagemang är en kyrka som har framtiden för sig. Jag funderar mycket på hur det kommer sig att vi är dåliga på att låta människor komma till sin rätt. Volontärbyrån hävdar att man mår bra av att engera sig och jag, och många med mig, har nog också den erfarenheten.

Nedan klipper jag in en del rader som med tiden kommer att bli en artikel omkring dessa frågor.

[...]
Ideellt forum menar att en kyrka som präglas av mångas delaktighet och engagemang är en kyrka som har framtiden för sig. Engagemang och delaktighet sprider sig och skapar mervärden. Kyrkoordningen hävdar, bibelns texter beskriver och erfarenheten säger att församlingens medlemmar är dess största resurs men ändå har Svenska kyrkans medlemmar så svårt att få ta plats.
[...]
Det är av grundläggande betydelse huruvida församlingens anställda (och förtroendevalda) ser församlingens medlemmar/tillhöriga som bärare av kyrkans uppdrag eller om man ser medlemmar/tillhöriga som brukare av kyrkans tjänster.
- Frågan om delaktighet och engagemang handlar inte om en "aktivitetsfråga" utan om en "grundhållningsfråga".
[...]
När vi läser platsannoner för kyrkoanställda ser vi att det är oerhört breda kompetenser som efterfrågas, helst ska de också vara oerhört djupa. Med andra ord, man ska helst kunna allt och lite till.
Vi tror att bredden bör ligga i mångfalden av erfarenhet och kunnande. Endast om framtidens kyrka förmår ta vara på den latenta kraften inom församlingen når vi den bredd och det djup i kompetens som efterfrågas.
Församlingens anställda är ett kollektiv där den samlade kompetensen är avgörande för arbetets kvalitet. I församlingen behövs fördjupad kompetens inom en rad områden och olika människor måste vara bärare av olika kompetenser.  Det behövs en grundsyn att det är församlingen som helhet ? inklusive dess medlemmar ? som avgör den totala kompetensen.
[...]
En avslutande grundtes att begrunda:
Det kyrkorådet och arbetslaget vill satsa på - det kan få genomslag
Det inte kyrkorådet och arbetslaget vill satsa på - det har svårt att få genomslag
[...]

Mer om Ideellt forum här



Både Stillsam och Brygubben föreslår en tankesmedja omkring dessa frågor. Jag röstar ja!

Kommentarer
Postat av: Martin Garlöv

Svenska Kyrkan på riksnivå har en fleårig kampanj för att visa upp kyrkan som någon slags koncern på webben med svenskakyrkan.se
Försök att hitta Ideellt forum där, eller Svenska Kyrkans Unga, Kvinnor i Svenska Kyrkan, Kyrkosångsförbundet eller Lekmannaförbundet, för att nämna de stora frivilligorganisationerna inom Svenska Kyrkan. Alldeles för svårt.
Den digitala världen är förstås inte lika med verkligheten. Det vet jag mycket väl. Men jag pekar på ett symptom som det gäller att få väck.

2008-02-11 @ 08:34:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback