En lagerbäckare ...

image104

...en funktionell vinnare som alltid gör sitt jobb!
(för er som saknar referenser till vad begreppet lagerbäckare står för ser för lite fotboll på TV *ler*)

Jag fick ett kedjebrev idag. Dessa brukar jag förpassa till papperskorgen och inte bry mig om men detta var lite kul.
Principen är att jag skickar iväg ett recept och får tillbaka många ... om allt går som det ska iaf.

De som träffat på mig i kocksammanhang har drabbats av mitt recept. Hur som helt det var detta som jag erbjöd till receptkedjan:

Snabb och enkel pasta
4 personer
500 gram pasta, gärna bandspagetti
4 dl creme fraiche
2 pkt bacon i bitar
1 gul lök, är man känslig kan man ta en ½
½ paprika
Svamp
(½ vitlök)
Salt
Svartpeppar

Stek bacon ordentligt, häll gärna av överblivet fett så mår man visst bättre i längden. Bryn den finhackade löken tillsammans med svamp och paprika som också är hackad i små bitar. Under tiden har du kokat upp vattnet och nu häller du i pastan i pastagrytan. I stekpannan blandar du bacon, lök, paprika och svamp. I ganska lågvärme låter du detta koka ihop med creme fraiche under tiden pastan blir klar. När det gäller creme fraisch så fungerar alla fetthalter. Ju högre halt desto mer uppskattad blir maträtten. Men även 5% fungerar också mycket bra. Man kan med fördel använda någon smaksatt creme fraisch.

När pastan är klar, är såsen klar. In alles 15-17 minuter Såsens kryddas med salt och peppar. Man ska inte vara så rädd för pepparsmaken. Den gör skillnaden mellan gott och riktigt gott.

Maträtten passar en vanlig måndag när det får ta 17 minuter att göra middag men den fungerar också en fredagskväll när man vill dricka något gott vin till. Denna maträtt brukar uppskattas av tonåringar och blir också en rätt som 16 åringen kan laga själv när behovet uppstår.

Smaklig måltid!

Läs även andra bloggares åsikter om
, , ,

Kommentarer
Postat av: Hugo

Mmmm, gott


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback