Hedin rasar ...

image31

... och uppmanar människor att lämna Svenska kyrkan kan vi läsa på
svd.se. Detta med anledning av en artikel i STHLSLIV. Artikeln är en intervju med en präst som gör en ovanlig tolkning av en bibeltext. Sven-Gunnar Hedin är pingtboss och har tydligen ett behov av att markera och ta tillfället iakt att skaffa nya medlemmar.

Man kan naturligtvis tycka mycket omkring bibeltolkning.
Jag undrar hur det känns att vara så övertygad om att man i allt har rätt i sin tolkning.

Själv har jag erfarenheten att i takt med mer kunskap, genom levda erfarenheter eller annan kunskapsinhämtning, förändras min tolkning och förståelse. Dvs. min förståelse av tillvaron är tentativ. Så verkar det inte vara för alla, t.ex Pastor Hedin.
- Han vet och han kan och han rasar.

Kanske har han rätt i sin tolkning i detta fall men inte har han lagt många minuter på att förstå och tolka den intervjuade prästen på något konstruktivt sätt... tycker det är tråkigt. Det är aldeles tydligt att någon pedofil relation vill inte prästen sanktionera och han beklagar att det tolkats så men ändå fortsätter Pastor Hedin och andra sprida en sån tolkning.

- Med vilket syfte gör man en sådan vantolkning? Vad är drivkraften? Varför väljer man att inte vilja förstå? ...ja just ja, få folk att lämna Svenska kyrkan, där har vi syftet.

Kommentarer
Postat av: Egon Berglund

Visst skall vi protestera när man vantolkar Guds ord. Men hur många av
oss medlemmar i pingstförsamlingar är fortfarande medlemmar i svenka kyrkan? Själv lämnade svenska kyrkan när den blev en frikyrka. Sådana hot är bara ett slag i luften. Kan inte inte
Sten-Gunnar Hedin föra en dialog/debatt med Niklas Olaison istället. Själv har jag försök att få en debatt om hans bibelsyn i Israel/Palestina-konflikten. Men han vägrar, jag tycker han är feg. Jag väntat på en dialog dej sen 2005. se länk

Postat av: Anonym

Visst får man protestera och säga sin mening, men vem som vantolkar och inte är inte alltid så lätt att veta. Man behöver inte titta så mycket i kyrkohistorien för att se att tolkningar har förändrats.
Jag håller med, det är dialog som behövs ...

2007-09-10 @ 12:37:24
Postat av: kyrksyster

Om man ska lämna en kyrka för att EN person säger något man inte gillar... ja, vem kan då vara med i en kyrka?

2007-09-10 @ 22:56:18
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback