Vissa dagar ...

...hinner man läsa DN´s alla delar. Det är ofta kul och upplyftande. Idag fastnade jag helt oväntat i kulturdelen.

En väldigt bra intervju med Josef Fares, endast 30-år gammal, känns som han har varit med väldigt länge. Han verkar både klok och kreativ. En riktigt bra intervju med anledning av hans nya film.

image67

- Jag har fortfarande en viss kärlek för action, men jag skulle inte kunna göra "Kopps" i dag. Samtidigt är det en film som gör folk glada. Jag hade fördomar mot "Göta Kanal 2", men så var jag på Seven Eleven och hörde två tjejer som hade sett den och var så djävla glada. Då tänkte jag: "Jag ska hålla käften." De här två kanske hade skitjobbigt hemma, så får de gå på bio och garva en stund - vad är det för fel med det?

Läs intervjun
här

Kulturdelens TV-krönika läser jag nästan varje dag. Ibland önskar man att man formulerat vissa meningar själv. Leif Fuhrhamar skriver väldigt bra under temat den kommersiella tramsifieringen av televisionskulturens värden och värderingar.

"Det värsta är att programmet säkert ser ut ungefär så som kanalledningen önskar att det ska se ut. De vill inte ha det till något annat än en timmes torftig underhållningskalops som ger en billig fuskpoäng i folkbildningsstatistiken."

Läs mer här

Kommentarer
Postat av: Hugo

Samtidigt ska man (som också Fares säger) inte underskatta kraften i helt intelligensbefriande underhållning, men visst håller jag med om att det är alldeles för mycket.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback