Snart helg ...

... trött och genomarbetad i huvudet just nu!

Gör inte många knop på jobbet och det är lika bra att lämna in. Bilen styr till Uppsala för grabbkväll med goda vänner, blir mycket kul!

Har lurat på sekulariserad kristendom idag. Fick ett kul mail av kollega som var tvunget att besvaras. Det är ju livsfrågor och mångfald vi sysslar med på jobbet :-)

Hennes tes var (i förkortad version):
"Jag förstår mig inte på kristendomen alls. Mina morföräldrars stenhårda schartauanism är långt mer förståelig än den sekulariserade kristendomen som nästan alla mina kristna arbetskamrater är anhängare av.
Den sekulariserade kristendomen är precis lika motsägelsefull som begreppet jag just hittade på. Det finns typ inga regler, det finns typ ingenting man inte får göra och ingenting som man direkt bör göra. Åtminstone inte mer eller mindre än de som inte är anhängare."

Intressant tycker jag ... och mitt svar blev:

"Det som är spännande med en sekulariserad kristendom är kanske just att den inte är placerbar i ett logiskt fältslag, ett konformt livsmönster där alla tänker är och lever lika. Den typ, av dig kallad förståelig kristendom (t.ex. Schartauanism), är för mig helt oförståelig och ett ganska sentida teologiskt snedsprång. En religiös struktur som mer handlade om rädslor, makt och sociala mönster.

[...]

Tro är ju i sig en osäkerhet och en motpol till plausibla fakta. Och det är väl det som gör det intressant och spännande. Egentligen är det väl rätt mycket här i livet som vi inte kan verifiera och bevisa. Kanske det mesta…

[...]

Ps. Adam betyder människa (Obs, ej ett mans-namn) och själv tror jag att kristendomens kärna handlar om att bli som Jesus - bli människa Ds."

... samtalet fortsätter! Kul med bra kollegor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback