Kurs i...

 två dagar så det blir lite bloggande under ett dygn.

Annars hade jag nog bloggat om en bra föreläsning som jag var på igår. Den handlade om Bibeln som autoritär eller auktoritet. Ann-Louise Eriksson, ÄB-kandidat och teolo.dr, var inspiratör till nya tankar.

En tes handlade om engelska ordet author (stavas det så?) som betyder författare men efter en liten ordlek blir det snart för-fattare, dvs. en som fattat före. Det kan vara en positiv auktoritet, en som fattat före och som jag därmed låter tala klart innan jag bedömmer vad hon eller han sagt ...

Nuvarande ÄB, KG Hammar är en sån för mig. Ann-Louise skulle nog bli en bra efterträdare, men kanppast trolig. Idag sker första valomgången, jag hoppas hon överlever den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback